دامن یکی از لباس های محبوب از گذشته تا امروز است که در طول سالیان مدل های جدیدی از آن طراحی و تولید شده است. اما سوالی که ذهن خانم ها را مشغول می کند، میزان بلندی یا کوتاهی قد دامن است. البته فرم دامن تا حد زیادی به فرم بدن هر فرد بستگی دارد که در ادامه روش های تعیین قد دامن را بررسی خواهیم کرد. همچنین به شما خواهیم گفت چه دامنی برای افراد بلند قامت و چه دامنی برای افراد ریز جثه مناسب تر است.

از میان تمام قد‌های موجود برای دامن و لباس، بهترین قد برای اندام شما چیست؟

مهم‌ترین قاعده هنگام انتخاب لباس، پذیرش نوع بدنتان و پوشاندن شکل بدنتان با تعادلی مناسب است.
پاسخ کوتاه این است که بهتر است که قد دامنتان روی بخش های باریکتر پاهایتان قرار بگیرد. اگر به شکل طبیعی پاهای زنان نگاه کنید، عریض‌ترین بخش، وسط ران و وسط ساق است، حال آنکه باریک‌ترین قسمت زانو و قوزک پا است.

همچنین بخوانید: کسانی که گودی کمر دارند چی بپوشند؟

چگونه قد درستی برای دامن داشته باشیم؟

وسایل مورد نیاز شما برای این‌کار عبارتند از:

  • یک عدد متر
  • کفشی که اغلب با دامن و یا پیراهن استفاده می‌کنید.(منظور ما اندازه‌ی پاشنه‌ی کفش است که بنا بر آن قد دامن را تعیین کنیم.)
  1. قدتان را از شانه تا روی زمین با متر اندازه بزنیددقت کنید که با پاشنه‌های مختلف اندازه‌ها متفاوت خواهد بود


  .2 عددی که به دست می‌آورید را به ۱/۶۱۸ که همان عدد نسبت طلایی هست تقسیم کنید.
 .3
عدد به دست آمده عدد طلایی شماست و به شما این امکان را می‌دهد تا متوجه بلندی دامن یا پیراهن خود از سجاف پایین دامن تا زمین باشید.

حالا عدد به دست آمده را از شانه اندازه بزنید، تا متوجه شوید که قد دامن شما کجا باید قرار بگیرد.

وقتی اندازه‌گیری را انجام دهید می‌بینید زمانی‌ که پاشنه‌‌ی شما بلندتر است عدد طلایی بزرگ‌تری به دست می‌آورید.

در حالی که اگر کفش بدون پاشنه بپوشید عدد طلایی کوچک‌تری خواهید داشت و سجاف پایین دامن شما بالاتر قرار می‌گیرد.

اگر شما پاهای بلندی ندارید استفاده از این روش برای شما بسیار خوب است.
چون روش محاسبه‌ی عدد طلایی به شما این امکان را می‌دهد که پاهایتان را بلندتر نشان دهید.

بهترین قد دامن برای خانم های ریزجثه

دامن مینی که از زانو پایین‌تر نیاید باعث می‌شود که پاها بلندتر به نظر برسند. اگر از مشخص بودن زانوهای خود خوشتان نمی‌آید، دامنی با پایین دامن تنگ انتخاب کنید که درست تا زیر زانو برسد. کفش زنانه هم‌رنگ پوست، پاها را بلندتر نشان می‌دهد.

دامن‌های فون که تا خط کمر می‌آیند، موجب می‌شوند که کمر باریک تر به نظر بیاید، در حالی که دامن اندکی فون، پاها را باریک‌تر نشان می‌دهد. دامن‌های راسته گزینه خوب دیگری هستند. برش عمودی آن‌ها باعث می‌شود که پاها بلندتر به نظر برسند

بهترین قد دامن برای خانم های بلند قد

خانم های بلندقد باید دامنی انتخاب کنند که قد آن تا زانو بیاید، اما با در نظر داشتن پاهای بلند خانمی بلند قد، حتی یک دامن میدی هم خوب به نظر خواهد رسید.

بهترین قد دامن برای خانم های بسیار لاغر

اندام های بسیار لاغر باید از پوشیدن دامن‌های بلندی که ظاهر را در خود غرق میکنند، خودداری کنند. بهترین گزینه برای شما دامنی است که 2 تا 5 سانتیمتر بالاتر از زانوهای شما باشد. می‌توانید لایه‌هایی دیگری به لباس خود اضافه کنید یا پارچه‌های ضخیم‌تری برای افزایش حجم به قسمت های مختلف اندام خود انتخاب کنید.

جمع بندی

نکته مهم درباره انتخاب قد لباس به ویژه دامن توجه به نسبت طلایی یعنی عدد 1.618 است که نقش مهمی در هنر، هندسه و معماری دارد. همچنین افراد باید به بلندی و کوتاهی قد و نیز بزرگی یا کوچکی جثه خود توجه کنند.