طراحان مد و لباس هر ساله تعدادی از رنگ ها و طرح ها را به عنوان ترند سال انتخاب و لباس های متناسب با آن را طراحی و روانه بازار می کنند. در این مقاله قصد داریم 5 پارچه ترند در پاییز و زمستان 1400 را به شما معرفی کنیم تا هم موقع خرید به آن ها توجه کنید هم در صورتی که سررشته ای در خیاطی دارید، برای انتخاب پارچه کار ساده تری داشته باشید.

پارچه‌ی مخمل‌ کبریتی

مخمل‌ کبریتی که از پارچه‌های مورد مصرف در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بود، امروزه با فینیشینگ نرم مخمل‌ کبریتی با استفاده از برش سیم (pile wire) جهت پرز دار کردن پارچه، با تغییراتی در آن و خلاقیت در بافت به نوآوری بر روی سطح این پارچه‌ی پرداخته است.

اگرچه بافت ریز ظاهر رسمی تری به شما می دهد و از جذابیت بیشتری برخوردار است؛  اما طراحان مد امسال بیشتر به سمت بافت درشت تر تمایل داشته اند که ظاهری غیر رسمی به شما می بخشد.

همچنین بخوانید: پافر رو با چی ست کنیم؟

پارچه توییت (کشمیر):

پارچه های کشمیر معمولا از پشم تهیه می‌شوند و بسیار گرم و ضخیم هستند. این پارچه ها اغلب با استفاده از نخ‌های رنگی مختلف و در قالب مربع‌های کوچک و خطوط عمودی بافته می‌شود. تویید در دوخت کت‌وشلوار، انواع مدل‌های جدید مانتو پاییزه و استفاده می‌شود.با توجه به بافت این نوع خاص از پارچه، امسال هم این پارچه ها ترند خواهند بود.

پارچه های چرم (LEATHER)

پارچه های چرم که عموما در قالب چرم مصنوعی تولید می شوند، از انواع جدایی ناپذیر پارچه های پاییزه و زمستانه است . امسال نیز به طور قابل توجهی به ویژه در دوخت انواع شلوارهای زنانه مورد اقبال قرار گرفته است.کت های چرم ظاهری نیمه رسمی داشته و از جذابیت خاصی به ویژه برای آقایان برخوردار است.

پارچه‌ی چهل‌ تیکه

میکس و مچ پارچه‌ها یا تکنیک تکه دوزی (patchwork) از دیگر ترند‌های فصل سرد امسال خواهد بود که با تغییر نگرش دنیا درباره‌ی فست‌ فشن و رکود اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا احیا شد. این سبک بعد از جنگ‌جهانی و پس از آن به دلیل رکود اقتصادی و به ویژه در دهه ی ۶۰ میلادی به عنوان تکنیک مورد مصرف هیپی‌ها بود. امروزه سبک تکه‌دوزی پارچه از ترکیب پارچه‌ها با نقوش مختلف در کنار هم، یا پارچه‌ی چاپ شده با افکت چهل‌تکه‌دوزی شکل گرفته است. این تکنیک، نمادی از بازنگری فرآیند تولید لباس و تمایل آگاهانه‌ی کاهش ضایعات در صنعت نساجی است.

پارچه موهر (Mohair)

پارچه های موهر از گران‌ترین الیاف طبیعی هستند و  از آن می‌توان برای تولید هر‌چیزی از جمله پالتو و مانتوهای پاییزه، ژاکت، کلاه، دست‌کش تا فرش و روکش وسایل محتلف استفاده کرد. موهر یک پشم نرم است که از موی بز آنگورا تهیه می‌شود‌ و درخشندگی خاصی دارد.

در پایان

در پایان باید بدانید رنگ های آبی کلاسیک، قرمز سامبا، سبز اولترامارین، هلویی، قهوه‌ای سوخته،سفید کلاسیک، زرد، سورمه‌ای، خاکستری، سبز زیتونی ارتشی، بنفش با شیدِ مجنتا، کرم-قهوه‌ای با شید ماسه سنگ از ترند پارچه‌های پاییز و زمستان هستند و طراحان و تولیدکنندگان لباس باید آن ها را در نظر بگیرند.