انسان های اولیه از لباس به عنوان کالایی برای محافظت از خود در برابر آب و هوا و خطرات احتمالی استفاده می کردند. رفته رفته هرچقدر انسان ها با علوم جدیدی مثل فضانوردی، غواصی، شنا و جنگیدن آشنا شدند به این نتیجه رسیدند که باید از مد و پوشاک به عنوان لباس های محافظ و علمی استفاده کنند.

پوشاک، ابزاری برای حفظ حجب و حیا

پوشاک می‌تواند به عنوان ابزاری برای حفظ حجب و حیا نیز استفاده شود. در طول تاریخ بسیاری از جوامع به طور کامل یا تا قسمتی طرفدار برهنگی بوده‌اند که این یک هنجار فرهنگی به حساب می‌آمد. در دنیای امروز در بیشتر فرهنگ‌ها رفت ‌و آمد در مکان ‌های همگانی بدون پوشاک یک هنجارشکنی و غیر قابل قبول است.

پوشش زنان

ایرانیان از دیرباز به پاکدامنی اهمیت می‌دادند و زنان ایرانی پوشیده با چادر یا پوشش‌های دیگری که بخش‌هایی از موها را می‌پوشاند و تنه را در بر می‌گرفت، در میان مردان ظاهر می‌شدند. در یک مهر سنگی استوانه‌ای که از دوره‌ی هخامنشی برجای مانده و اکنون در موزه‌ی لوور فرانسه نگهداری می‌شود، شاهزاده‌ی ایرانی و ندیمه‌هایش دیده می شود که شاهزاده چادر و ندیمه‌ها سرپوش دارند.

روانشناسی لباس پوشیدن از نگاه مد و پوشاک

لباس های تنگ:

 افرادی که لباس های تنگ میپوشند عموما افرادی مغرور و زود رنج اند. همچنین افرادی بسیار جذاب هستند. همچنین افرادی شایسته و معقول اند.

 لباس های گشاد:

 افرادی که لباس های گشاد میپوشند افرادی بخشنده هستند به هیچ وجه حسود نبوده و دوستان زیادی دارند. فداکار و صادق نیز هستند.

 لباس های تیره:

افرادی که لباس های تیره میپوشند عموماً افرادی خودخواه بوده و بسیار خونسرد هستند. به ندرت عصبانی می شوند و سلیقه ی خوبی در انتخاب لباس دارند.

 لباس های روشن:

افرادی که لباس های روشن میپوشند افرادی فداکار و صادق هستند. افرادی مهربان و شوخ طبع اند. عاشق صلح و صفا و آرامش اند.

چرا برخی مدها زودگذرند؟

 

از نظر جامعه شناسی، هر دوره ای برای خود زیبایی شناسی منحصر به فردی دارد که نه تنها از لحاظ مد و لباس، بلکه از لحاظ آرایش صورت، مو و نیز متفاوت است برخی از این تفاوت ها گاهی با چرخه مد به آینده میرسند و برخی نیز همان جا عمرشان به پایان میرسند، مانند زیبایی شناسی دوره سلطنت قاجار.

اواخر قرن بیستم

در اواخر قرن بیست، مد، رسمی بی قید و شرط شده بود و در سراسر دنیا تقریباً همه یکسان لباس میپوشیدند.
در تمام دنیا سبک های غربی رواج داشتند. الیاف مصنوعی همچون ویسکوز، لایکرا، اسپاندکس در تولید پارچه ها بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

دهه ۱۹۸۰

تاریخچه مد و پوشاک نشان میدهد طراحی مد طی دهه ۱۹۸۰ به با شکوه ترین دوره خود رسید.
در این دهه صنعت مد رونق بسیاری پیدا کرد.
شوهای لباس دائما به وسیله رسانه ها پخش و تبلیغ می شد.
به طوری که رفته رفته جایگاه خاص خود را میان فرهنگ عامه پیدا کرد.
بین تمام مردم به خصوص جوانان آراستن ظاهر جایگاه خاصی یافته بود.
در این دهه یک وینتیج رخ داد و بار دیگر پیراهن های بلند برای لباس های شب استفاده می شدند.
جوان ها همواره به دنبال اطلاع یافتن از مد روز بودند و بسیار در این زمینه فعالیت داشتند.