شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد در هنگام خرید پارچه، به عنوان مثال یک مدل را عیناً در 2 مغازه پارچه فروشی مختلف ببینید ولی قیمت های آن ها با کمی اختلاف اعلام شده باشد. آیا هر کدام که گران قیمت تر باشد، می تواند کیفیت خوب و بالای آن ها را تضمین کند؟

در این مطلب می خواهیم با هم چند تکنیک شناسایی کیفیت پارچه را بررسی کنیم تا خرید مناسب تری داشته باشیم.

  1. سوزندان قسمتی از پارچه

یکی دیگر از راه هایی که برای شناخت جنس پارچه توصیه می شود سوزاندن قسمت کوچکی از درخشش پارچه است. برای این کار قسمت کوچکی از پارچه را جدا کنید، پارچه را به شعله ی آتش نزدیک کنید تا کم کم مشتعل شود اگر پارچه در هنگام اشتعال جمع شود و به عبارتی گوله شود یعنی جنس پارچه از الیاف مصنوعی یا پلی استر است.

اما اگر پس از مشتعل شدن پارچه، پارچه به صورت کامل بسوزد و پودر شود بدین معناست که جنس پارچه از الیاف طبیعی است. در ضمن نخی که پس  از سوخته شدن از الیاف مصنوعی باقی می ماند حالت سفت، نایلونی و گوله ای شکل به خود می گیرند ولی نخ پس از خاموش شدن شعله در الیاف طبیعی، خاکستری رنگ و بسیار ناچیز است.

  1. بوی سوختن پارچه

روش دیگری که می تواند در هنگام سوختن یک پارچه را تشخیص دهد، بوی سوختگی ناشی از پارچه است. همانطور که می دانید، هر ماده ای هنگام سوختن بوی خاص خود را دارد و حتی در بعضی موارد، بدون سوزاندن ماده ای که می سوزد، می توانید بوی ماده را بسوزانید. برای شناختن مواد پارچه، می توان مواد آن را از طریق بوی سوختگی آن نیز درک کرد.

به عنوان مثال، هنگام سوزاندن پارچه های پشمی یا حیوانی، بوی سوختن آنها مانند بوی پشم گوسفند است. الیافی که بوی سوختن چوب یا کاغذ می دهند پایه گیاهی دارند و معمولاً نخ های پنبه ای و ویسکوز هستند.

  1. کیفیت پارچه

روش دیگری که می تواند برای تعیین کیفیت پارچه استفاده شود، لمس آن برای تعیین اینکه پارچه از کیفیت لازم برخوردار است یا خیر. با استفاده از این روش می توان پنبه ای بودن یا نبودن پارچه را تشخیص داد، البته استفاده از این روش نیاز به تجربه دارد.

اما به طور کلی پارچه های ساخته شده از پلی استر یا مواد مصنوعی هنگام لمس کمی خشک و لغزنده احساس می شوند.

  1. درخشندگی

آخرین راهی که می خواهیم در این مقاله برای تعیین کیفیت پارچه ذکر کنیم، درخشش پارچه است. به عنوان مثال، اگر پارچه هایی با الیاف مصنوعی در معرض آفتاب را از این طریق در معرض دید قرار دهید، در می یابید که این پارچه ها درخشندگی نامطلوبی دارند و در بعضی موارد پارچه های نخی به دلیل ترکیب شدن آنها با سود سوزآور است. آنها درخشندگی دارند اما درخشندگی آنها به حدی است که به راحتی قابل تشخیص است و این درخشندگی مطلوب است.